After watching Atlas POV

Sabtu, Mei 25, 2024

 


Just finished watching Atlas. Atlas Maru Sheperd. Berlawan dengan AI yang mak dia cipta. 28 tahun dia dedikasikan usaha kerja dia untuk jejak Harlan, AI tu, dan berada di planet GR 39 or something. 

.


Aku bukan nak komen pasal cantiknya CGI dalam movie ni dan how this plot going, cumanya terfikir — betapa Harlan yakin dia adalah HARAPAN TERAKHIR MANUSIA untuk cipta dunia terbaik? 

.

Betapa Atlas tak yakin dengan AI sebab takut dikhianati kembali. Bukan setakat AI dia tak percaya, bahkan juga dengan manusia. Teringat habluminannas kita dengan manusia lain. Kita cuba berbuat baik dengan orang, belom tentu orang akan faham niat baik kita. Atau sebaliknya. Nak cari manusia yang betul selaras dengan pemikiran kita memang takkan jumpa sebab Allah ciptakan kita rambut sama hitam, hati lain-lain kerena mengikut pengalaman dan pemikiran masing-masing. 

.

Di saat Atlas dah berputus asa bahawa Smith dah digodam oleh askar Harlan, Kolonel Elias Bank bagi semangat pada dia. 

.

Sebenarnya aku fikir benda lain bila nak pejam mata tadi, dek kerana satu perkara berlaku semalam buatkan aku overthinking dan even bangun tido pun aku masih fikir benda yang sama. Dasar~ penat nak marahkan diri sendiri kerana kesilapan diri sendiri dan masih mengharap pemahaman daripada manusia lain. Itu la EXPACTATION.  — dan sudahnya benda lain aku tulis. Itu la tu. Aku tulis apa yang aku terlintas. Dan ia tak seindah bahasa. BM aku cuma B je kot SPM dulu. Nak belajar lebih puitis sendiri geli. 

.

Okay, conclusion aku belajar daripada Smith dan Atlas, semoga damai di sana. 

.

Usaha untuk terus majukan diri sendiri kerna manusia lain takkan pernah kisahkan kau macamana pun kau kongsi pada mereka. Mereka cuma mahu kejayaan kau saja. Itu pun jika benar. Selebihnya mungkin mahu lihat kau terus hidup tanpa hala tuju. Mungkin. 

.





2 ulasan

  1. Sha tak tengok lagi filem ini tapikan macam boleh tangkap apa yang aien cuba sampaikan.. Mungkinlah.. Kalau salah.. sorry tau..
    Manusia lain tak kan pernah peduli dengan apa yang kita struggle sebaliknya lagi suka tengok kita jatuh atau tak tentu arah.. Jadinya kitalah yang kena jaga diri.. Biar apa pandangan orang kita yang kena yakin dengan diri kita..

    BalasPadam
  2. Betul. Lebih kurang begituuu kak Sha. Nanti kalau akak dah tgk Atlas, faham niat Harlan tak membenarkan caranya. Dan betapa Atlas kecewa dengan Harlan ..

    BalasPadam

Terima kasih sudi tinggalkan komen di blog ini. 😘

Komen akan dibalas selepas diluluskan. Sebarang yang berunsur spam dan dari tidak bernama tidak akan dilayani.

Jaga diri ❤